Alla inlägg under oktober 2010

Av Birgitta Strige - 31 oktober 2010 07:33

Blev mycket glad igår kväll när Maggan ringde och grattade till Keyas fina höfter. Du är lite tidigt ute sa jag för något svar har jag inte fått ännu. Även om veterinären sa at det såg bra ut så vill jag inte ta ut något i förskott. Men jag vet att hon har A säger Maggan för jag har varit inne på SKK:s hunddata  och där står det A-höfter.   JIPPI   vad glad jag blev.

 

   Keya A-höfter och ögon ua

 

  

 

Nu har jag fått hem ensilagebalarna. 14 st skall väl räcka till 11  får i vinter. Nu är det bara halmen som skall hem  så är allt på plats.

 

   

 

Träningen med Keya går framåt hon börjar bli riktigt kul att jobba med. Idag har vi mest tränat delning och det fixar hon riktigt bra. Åker emellanåt över till AnnMarie och tränar Keya  både i hennes 25:a och ute på betet. Har tagit upp träningen med  Bill. Han gör stora framsteg sedan vi har fått 25:an att vara i då känner han sig trygg vet att han inte tappar några djur och med det blir vallningen lugnare.

 

Filippa mår bra hon är med på våra 1-timmars skogspromenad varje morgon. Min pinnetjej går där och små myser . När Tjippen kommer fram och dom skall kampa om pinne behöver jag bara säga- Lippis inte så. Okey säger hon och går vidare. Världens snällaste och lydigaste hund  

 

Ha det fint

Gittan 

 

 

  

Av Birgitta Strige - 27 oktober 2010 14:54

Det regnar ut så det blir till att vara produktiv inne, men se INGEN ARBETSLUST ALLS IDAG. För att döva mitt dåliga samvete så började jag städa lådorna i skrivbordet och hittade det här vykortet från 70-talet

 

FADERSUNDRAN

 

Vi,

som föddes

med barnmorskehjälp

utan moderskapspenning

och barnbidrag

och aldrig blött i socialkommunala blöjor

men,

som, fick lära

att snyta oss

vara hövliga

och veta hut.

 

Vi,

som med lappade byxbakar

och spikbeslagna sveciakängor

i skrabbiga skolhus

skrev på egna griffeltavlor

och läste ärvda skolböcker

utan fria frukostar,

sexualundervisning

och absolut utan mindervärdeskomplex

  och aldrig haft en aning

om kuratorer,

beteenderubbningar,

missanpassning,

konsulenter,

kontrollanter

och andra socialtermer.

 

HUR TUSAN KUNDE VI KLARA OSS ?

 

Gittan

Av Birgitta Strige - 21 oktober 2010 16:47

 

Efter en kall morgon så blev det en riktigt solig vacker höstdag .

Började med att gå ut och kolla hur fåren hade det.

 

Här mumsar dom på nya ensilagebal så det går ingen nöd på dem

 

  

 

En tacka tog sig tid att agera fotomodell...

 

 

 

Dammen ligger så tyst och öde inte en fågel syns till. Lite dystert är det allt

 

   

 

Hundarna älskar våra långpromenader. Så här kan det se ut...

 

Tjippen går och luffsar runt...

 

 

 

Ida och keya ligger och smyger i buskarna...

 

   

 

När han kommer nära då blir det kapplöpning. Tjippen ledsnar ganska snart. Han gillar att gå och nosa och vara i sin egen lilla värd...

 

 

Keya vaktar på Ida...

 

 

 

Ida vaktar på Tjippen....

 

   

 

Filippa vaktar på mig...

 

 

 

Vi har också hunnit med att åka över till Annemarie för att träna i deras 25:a.Tränar lugna fina flanker med på Ida och Keya. Toppen tycker jag, döööötråkigt tycker Ida.

 

Jag vill valla säger Ida...   

 

Det är himla roligt att träna Keya hon börjar verkligen bli riktigt duktig. Tränar in visslorna på henne och dom börjar så smått sitta.

 

När vi kom hem efter träning så var det dax att ställa in trädgårdmöblerna, gräsklipparn mm. Passade även på att bygga en fålla inne i carporten där jag skall ha mina 5 tacklamm som blir vinterns träningsfår.

 

Har helt plötsligt fått en ny hobby att sticka mössor är inne på min andra på tre dagar. Jag har eget spunnet garn som bara ligger och inte blir använt men nu så blir det mössor av det, alltid finns det någon som vill vara varm om skallen.

 

Om vädret tillåter så är det kurs för Keya och mig på lördag i Kisa. Kul att få gå en bana med henne nu siktar vi på IK-1 till våren.

 

Ha det gott

Kram Gittan

 

 

           

Av Birgitta Strige - 17 oktober 2010 15:51

 

Grattis till Keya som idag blev godkänd Vallhund   

 

  

 

Ja , nu var det gjort och det gick vägen. Vad som inte gick så bra var hämtet, framför allt framdrivningen där tog hon inte styrning. Det jag oroat mig för var fösningen och det hade jag ju inte behövt för det fixade hon riktigt bra likaså drivningen och fållan.Keya är en snabb liten dam och jag har inte så bra stopp på henne som jag borde. Nu har vi hela vintern på oss att träna ligget så det skall väl sitta inför nästa års IK-1 tävlingar hoppas jag.

 

Domarens kommentar blev : Pigg (= snabb ) och uppmärksam, fina rörelser, odramatiskt, trevlig vallhund. Poängen blev 77 hämtet bara 34. Jag är nöjd med Keya hon kände säkert av att jag var spänd för hon gnällde hela tiden innan hon skulle ut. Det är inget som hon gör i normala fall.

 

Ha det fint !

Gittan

 

 

Av Birgitta Strige - 13 oktober 2010 15:37

 

Har ögonlyst Ida och Keya idag. Resultatet blev Ua   

Stannade till på A6 bjöd mig på kaffe och äpplekaka med vaniljsås lite måste jag ju fira.

 

Gick en sväng på Ikea och lite grejer fick jag allt ihop i tex ljus, servetter nya kaffemuggar, mjukisdjur till Keya hon leker ju inte med något annat.

 

Hemma igen så var det bara att sätta sig med bokföringen. Jag tror att det är första gången på 20 år som jag inte släpar efter. Duktiga mig   

 

Ingen träning idag men i morgon måste jag träna Keya igen. Det närmar sig  till VP på söndag...

 

Kram Gittan

 

Av Birgitta Strige - 10 oktober 2010 13:54

     

Keya och jag har varit på VP-kurs i Kisa !

 

Instruktör var Jörgen Olsson och administratör var Helen Hall + att hon stod för dagens goda kaffebröd.

 

Jörgen började med en genomgång av dagens övningar...

 

 

Pelle och Spice ställde ut dom skötte även byte av fåren . Här väntar dom på att det skall göras.

 

   

 

Rolf fick lite tips vad det gäller VP- fållan...

  

 

Det var en VP-bana uppbyggd som vi fick gå 4 gånger en gång med bedömning av Jörgen. Det var Keyas första protokoll. Det kändes ganska trevligt att vi är på gång.

I början var fåren lite springiga det fick Keya känna av för hon gick ut först och det vart ett ganska så rörigt race. Det hon gjorde bra var att hon inte tappade några djur, utan kom med dem till mig mycket beslutsam. Men det går ju så himla fort i fösningen där får jag inte till det ännu.Högerhämten gör hon verkligen snyggt med bra djup och bra framdrivning,vänster är lite tajtare. Jörgen tyckte jag kommenderar henne för mycket. Hon är så duktig och har sådan fin djurkänsla så om jag bara tar det lite lugnare så fixar hon det enligt Jörgen. Men där protesterade jag allt. Jag tycker inte som han och som straff fick jag skicka henne på ett vänsterhämt och inte säga ett  ljud och till min häpnad så gjorde hon det riktigt bra. Dagens snyggaste hämt sa Barbro. Så hädanefter skall jag försöka vara sparsam med signalerna.

 

Det var en mycket bra kurs och det känns fint att fått testa inför det som komma skall nästa helg.

 

På hemvägen stannade jag till vid en väldigt vacker rastplats vid en sjö. På andra sidan sjön simmade ett svanpar....

 

 

 

Här fick hundarna läsa dagstidningen och det gjorde dom mycket noga...

 

 

 

Keya fick springa av sig. Jag som trodde hon var trött  

   

  

 

Några goa bilder på linslusen Tjippen som älskar det där med vatten....

 

  

Glad att han inte doppade sig...

 

 

Hade ju onekligen blivit lite blött i bilen hem för dom andra...

 

   

 

Förståndigt nog så höll sig Filippa på torra land.........

 

   

 

Idag har Keya och jag tränat föööööööööööösning här hemma. Det smäller runt knutarna så det är allt bäst att hålla sig på hemma.

 

Ha en fortsatt fin söndag....

 

Kram Gittan 

  

Av Birgitta Strige - 7 oktober 2010 14:32

 

Igår var vi till Carina Johansson i Gamleby för att träna Keya inför VP den 17 oktober. Tänk att det blir så mycket tydligare vad man gör för fel när någon står på sidan om och kollar än när jag går och maler själv här hemma. Mina tackor är så tröga och då blir ju det så att Keya ligger tätt bakom och trycker för att få dem att röra på sig. Men med Carinas får blev det alldeles för mycket fart.  Vi tränade först inne i 25:an där jag tryckte bort Keya hon fick inte komma i närheten. Hennes reaktion blev " vad i jössenamn håller matte på med " men hon köpte det snabbt och vi fick till ett fint avstånd till fåren. Även Ida fick träna inne i 25:an på att flanka långsamt och hon köpte det verkligen min pärla. Efter det var det dax att testa ute i det fria, hämten och framdrivningarna gick bra med Keya. Men jag hinner ju inte riktigt med, det går ju så jäkla fort.  Det var bara att stå på bromsen och då blev det så att gammeltanten hängde med riktigt bra. JIPPI   

 

Tre förväntansfulla......

 

 


Jag först tycker Ida

 

  

 

Pappa Zippo kollar hur dottern klara det där med vallning  

 

 

 

Här jobbar vi på att hålla bort henne lite svårt i början

 

 

 

Men här börjar vi få till det riktigt bra....

 

  

 

Nu börjar stilen komma på lill-tjejen...

 

   

 

Skulle ha vägt AnnMaries tacklamm idag men dom var så blöta så Ida och jag tog in dem i fårhuset där får dom torka till. Vägningen blir i morgon istället. 

Har varit på mammografi idag tycker det är väldigt bra att man blir kallade för själv skulle jag aldrig komma ihåg att kolla mig.

Resten av dagen blir inomhus jobb för det regnar fortfarande mycke, mycke , mycke.

 

Ha det gott

Gittan   

Av Birgitta Strige - 4 oktober 2010 20:31

 

 

Hemma........

 

Ja nu är både fåren och vi hemma. Det har varit mycket resande den senaste veckan. Torsdag och fredag tävlade vi i Orrefors och det var ett väldigt trevligt arrangemang. Tävlingarna var utmanade men roliga våra placeringar blev9:a och 24:a. Bodde toppenbra på Orrefors Vandrarhem där vi också hade grillfesten på torsdag kvällen i en mysig renoverad jordkällare.

 

 

 

det bjöds på helgrillat lamm

 

 

 

nu är det färdig grillat, alla väntar med spänning på att få smaka...

 

 

det skall bara styckas upp i detajer..

 

 

 

det var en trevlig kväll i denna mysiga lokal..

 

   

 

Lördag och söndag tävlade vi i Sandhem och det vill jag bara stryka ett streck över och glömma. Kanske lite tufft att tävla fyra dagar i rad. Alltid lär jag mig något av alla misstagen jag gör  

 

Måndagen började med att jag hade tid på vårdcentralen kl 8.45 för att få en blodtryckmätare på mig som skall mäta mitt blodtryck i 24 timmar. En riktigt fiffig grej.

Sen vidare till Hakebo där Agne väntade på mig och Ida för idag skall tackor och lamm hem. Nu är betessäsongen slut. Skickade iväg Ida för att söka av två beten det är ett jobb som brukar ta 15-18 minuter det är rätt så många hektar som skall kollas.

 

fållan är klar, den har Agne fixat

 

  

 

Tjippen ser  att fåren är på G...

 

  

 

här dyker dom upp...

 

 

i en lång rad...

 

 

 

Nu är dom på plats, men det visade sig att en tacka och två lamm fattades. Det var bara att skicka Ida på Lock Back och efter en bra stund så kom hon med dem.

Lastningen gick lätt som en plätt. Vi vägde alla lammen och jag blev mycket glatt överraskad, vikterna var jättebra. Ett bagglamm vägde 72 kg lite för mycket men det blir ett stort fint skinn.

 

 

 

Min fina tacka Cilla...

   

 

Resten av dagen hjälpte vi AnnMarie och Agne att få hem sina tackor och lamm samt min bagge och deras två baggar. Arbetsdagen började 9.30 och

 var inte slut förrän vid 17-tiden för Ida och Tjippen även om han inte var med hela tiden men han gjorde det jobb som jag bad honom om. Har inte sett skymten av Ida ikväll . Jag tror hon är ganska så trött för det är jag.

 

I morgon är det sjukgymnasten på morgonen sedan iväg och hjälpa Annmarie och Agne att väga ca 100 lamm inför slakten dom kommande veckor.

 

På onsdag hade jag tänkt ta en tripp till Carin i Gamleby för att träna Keya inför VP. Nu är det fokus på lill-tjejen som gäller, mamma Ida får stå åt sidan ett tag. Bara min förkylning inte blir värre för här rinner näsan och jag nyser stup i ett.

 

Ha det Bäst!

Gittan     

 

 

 

        

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards