Alla inlägg under november 2011

Av Birgitta Strige - 25 november 2011 07:50


Ett lite livstecken från oss på Lövsad.....

 

Dagarna går och vintern har inte kommit ännu. Tar mycket hellre det gråa fuktiga vädret. Ingen snöskottning och jag behöver inte elda från morgon till kväll. Det är jag mycket tacksam över.

 

Både första och andra advent skall jag ut på julmarknader med mitt hantverk. Det var några år sedan jag var iväg. Det är med blandade känslor för samtidigt som det är kul så är det lite stökigt med att fixa till för hundarna och fåren. Men min snälla granne Lena har lovat att ta ut hundarna ett par gånger per dag och att se till att Sigge har det bra.

Det har varit mycket tid nere i hantverksrummet dom senaste veckorna. Tur att jag har fått en assistent till hjälp.

 

Sigge skall hjälpa mig att stoppa djur...

 

  

 

Sigge kollar över vad som mer skall göras...

 

  

 

Nu är fåren klara matte...

 

  

 

Gamla Tilda ligger lugnt och kollar .....

 

  

 

Lite träning försöker jag allt få till för både Ida och Keya. För Keyas del gäller det att dra ner på farten och det är inte alldeles självklart för henne. Men igår var ett sådant där härligt träningspass då det funkade till 99 %. Oj vad fint hon gick ! Nu vet jag att det kan gå så det är bara att jobba vidare för hon kan om hon vill. Både delning och singling sitter riktigt bra. Nu gäller det att hålla i till våren och träna  vidare. Väntar på att Keya skall börja löpa. Hon löpte sist i februari men jag ser inga som helst tecken på att hon är på G , tyvärr.

Önskar er alla en riktigt bra första advent ......

 

Allt från oss !

Kram Gittan

Av Birgitta Strige - 13 november 2011 14:17


2 dagars intensiv vallning blev det när Gunwor och Solwig kom och hälsade på. Vi tränade på dolda hämt. Det funkar bra på mitt naturbete att gömma undan fåren. Finn imponerade med att klara det galant så också Taggen.


Jag fick tips på hur jag skulle lära Keya lock back och efter några gånger så gjorde hon det klockrent.  


Jag visade dem hur jag tränar slalom med mina hundar. Sätter upp elpinnar med 5 meters mellanrum lite tajt kan tyckas. Träningen är mycket nyttig för jag måste ha focus på fåren hela tiden så jag kan styra hunden snabbt. Ett bra sätt att lära sig läsa får och hundarna tycker att det är förbaskat roligt.


Vi tränade också bana med allt vad det innebär. Tänk vad det är roligt att träna tillsammans med någon. Det är så mycket mer utvecklande man kan både ge och ta.


Trodde jag hade tagit många bra bilder dom här dagarna men tyvärr så var kameran på dåligt humör. Vet inte vad som har hänt  


Finn gör en snygg delning...


  


Taggen ligger och kollar...


  


Testade kameran idag och nu var den på bättre humör   


  


Keya


  


Tjippen


  


Till sist min nya kärlek Sigge   


  


Han är så himla go dennna katten. En riktig personlighet   


  


Idag har jag haft en slappardag det var inte svårt när det var skidåkning på Tv ..

Men imorgon är det till att intressera sig för hantverket då jag skall på julmarknader både första och andra advent. Vallningen får ta en paus nu. Inte för att hundarna vill det precis, faktiskt inte jag heller men det är ett måste.


Ha det Bäst !


Gittan

Av Birgitta Strige - 9 november 2011 15:14

Under Allhelgona helgen har jag haft besöka Maggan o Leif  och av Christer o Sofija.

Vi kollade av unghundarna. Nyfikna på om dom hade något intresse av fåren.

 

Isac visade ju tidigt att fåren dom gillar jag men han har aldrig gått inne i en stor fålla. Maggan var ivrig att testa och det funkade jättebra.  Han jobbade på som att han inte gjort något annat.

 

  

 

Full koncentration av både förare och hund

 

  

 

Christer och Sofija var något spända på om Five skulle visa något intresse.

 

Så här såg det ut första gången....

 

   

 

Hoppsan här dras det. Jag vill jag vill........

 

 

 

Nu börjar det  lugna ner sig..........

 

  

 

och så här slutade det........

 

   

 

Efter vallningen tyckte brödarna att nu vill vi leka. Dom funkade jätte bra ihop...

 

   

 

Five 6 månader ....

 

   

 

så även brosan Isac...

 

 

 

Jag börjar bli stor nu säger Isac...

 

   

 

Väldigt roligt att få se Isac och Five ihop med fåren. Det finns mycket vallning i dem och det skall bli så spännande att följa dem framöver. 

 

Till sist måste jag visa hur Sigge myser i Leif knä ....

 

   

 

Ha det bäst !

Gittan     

Ovido - Quiz & Flashcards